måndag 10 juni 2013

Arlanda kapell

Jag kom lite för tidigt för att checka in på Arlanda och passade då på att besöka det lilla flygplatskapellet en rulltrappa ner från Sky City. Så himla fint litet bönerum som finns här! Av interiören känns det mest som en kristen kyrka, men några inslag skiljer, och dessa detaljer gör mig riktigt glad och hoppfull.

En pil på golvet och en textad skylt som visar i vilken riktning Kibla är. Så ett handfat för tvagning. Och en bokhylla med olika religioners heliga texter. Här finner man biblar på några olika språk, Koranen, Tanack, bönböcker och lite av varje. Nice!

I ljusbäraren kan man, oavsett religion, tända sitt ljus och be en bön.

Jag funderar på om det inte vore riktigt bra att när jag i mars ska åka med stiftets "Steg tre-or" på deras "Livsresa" till Jerusalem att vi avslutar resan här. Så tror jag det ska få bli...

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar