tisdag 8 januari 2013

piːs - piːs - piːs

Idag på grundkursen testade jag en andakt som jag gått och tänkt på att jag någon gång skulle vilja testa. Idag var det dags. Andakten bygger på en lek med ord: 

Piece Det tunga i livet, det som inte riktigt blev som man ville, det som skaver illustrerade jag med lite porslinskross. Jag inledde med att dela ut en skärva till var och en med orden "Peace be with you". När man känner på sin skärva kan man fundera lite på vad det är som gör ont och tynger i ens eget liv. Hjärtesorg, sjukdomsbesked, ekonomiska bekymmer, osäker framtid, ångest, oro... Vi är inga superhjältar, alla bär vi på saker som ibland känns så tunga... Vi sjöng psalm 768 "du omsluter mig på alla sidor" under det att vi kramade lite på våra skärvor. 

Peas
Det är märkligt detta med det som skaver. Ibland kan det vara till synes små och futtiga saker som skaver i oss. "Peanuts" kanske? Vi är alla olika. Prinsessan på ärtan levde ett liv i lyx och hade massor med madrasser i sängen. Men ärtan skavde likaväl. Är vi på vandring kan minsta gruskorn skava ohyggligt när den hamnar under hälen i skon. Liten tuva kan stjälpa ett jättelass....

Peace
Hur får man fred och frid med det inre? Här är det fiffigt - vi tror på en Gud som säger till oss att  "Kasta dina bördor på mig - Du är omtyckt hur du än är, vare sig du är stark eller svag!" Rent konkret lade vi ifrån oss våra skärvor på altaret där det i Mellansel aula "som av en händelse" står en Jesusstaty. 


Överlåtelsebönen"Du som ville mitt liv och har skapat mig efter din vilja, allt i mig omsluter du och känner med ömhet, det svaga likaväl som det starka,det sjuka likaväl som det friska. Därför överlämnar jag mig åt digutan fruktan och förbehåll. Fyll mig med ditt goda, så jag blir till välsignelse. Jag prisar din vishet, du som tar till dig det svaga och skadade och lägger din skatt i bräckliga lerkärl. Amen.
Efter detta sjöng vi psalm 767 - "Möt mig nu som den jag är"

Till sist några ord att bära med sig:
 "There is a crack in everything. That's where the light gets in.” ― Leonard Cohen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar