torsdag 24 januari 2013

Patriarkskifte

Idag har det varit ett viktigt val i Jerusalem. Det är armenierna som samlats för att välja ny patriark efter patriark Torkom II. I mellanperiden är det ärkebiskop Aris som varit "Acting Patriark" i väntan på att sorgeperioden och valet skulle vara över. Med ganska knapp marginal vann Ärkebiskop Nourhan valet och är från och med nu armeniska patriarkatets 97:e patriark (räknat från en patriark Abraham på 600-talet). 

Här är en lista över patriark Nourhans 96 företrädare


2 kommentarer:

  1. Varifrån kommer din specifika intresse eller anslutning till den armeniska kyrkan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer från min tid som director på SCSC i Jerusalem, där jag jobbade i tre år. När jag skulle hitta kyrka att gå i ville jag prova en helt annorlunda kyrka. Det råkade bli St James. En kompis tog mig med på en Vesper och sedan var jag "fast".

      Radera