fredag 21 augusti 2015

Häggvik

Nu är jag tillbaka i Häggvik igen! Jag gick från Lövvik vid tiotiden och utanför Gaviksfjärden blev jag ambivalent. Häggvik, Edsätterfjärden eller Bönhamn var frågan. Men då jag tycker Häggvik är så supermysigt, och då viken är så djup att den kanske håller kvar värmen i havsvattnet mer valde jag att svänga in här. Det blåste sydlig vind, så jag lyckades gå genom båda sunden med bara segel, det kändes hur mysigt som helst att ljudlöst bara glida fram.

Nu har mörkret sänkt sig över Häggvik och jag njuter i kajutan. Har fått bra fart på värmaren, så inatt kommer jag inte att frysa. Elen fortsätter ge mig huvudbry, ikväll fick jag lite hjälp av båtgrannen som hade en mätare. Det verkar som min CTEC-laddare inte ger något alls till batteriet. Nu i natt testar jag med min andra batteriladdare. Men jag är ändå skeptisk, jag tror det är något större fel. Funderar på att lämna in båten till verkstan när jag drar upp den. Skulle också vara bra med två batterier, dessutom kan de ju få montera på en autopilot så jag har allt förberett till nästa säsong. Jag märkte idag hur jag saknar autopilot, för ute till havs gick vågorna höga, och då törs jag inte lämna rodret för att koka vatten till kaffe. Nä, autopilot får det bli!

Vackra Häggvik! Så skyddad gästhamn, först ett sund, sedan en lagun, sedan ett till sund och så en lagun till där gästhamnen finns. Kan det bli mer skyddat?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar