söndag 21 juni 2015

Vilket fantastiskt väder!

Kanske inte bästa vädret att segla i då det var klena vindar, men uj vad härligt det är att befinna sig på havet! Igår seglade jag mot Härnösand när jag blev inbjuden på middag i Prästhushamn av Charlotta och J-O. Morsans kompis Bodil har stuga och sjöbod där så hon kände till vart jag kunde lägga till och stod och mötte mig vid gästbryggan. Det blev en härlig kväll med överbliven midsommarmat och hemlagad huvudrätt, vin och rabarberpaj. Sedan sov jag som en stock i båten.

Vid niosnåret drog jag iväg vidare mot Härnösand, men då hade batteriet laddat ur så jag fick dra igång motorn med snöret. Funkade det med.

Sedan vidtog en femtimmars njutning. Jag, solen och havet! Det var typ bleke så jag gick med sakta puttrande motor i tre knop. När jag kom till Härnön kände jag ingen ork att vare sig vänta in en broöppning eller fälla masten. Dessutom var havet så ljuvligt. Jag bestämde mig då för att runda Härnön och gå genom södra sundet för att på så vis komma direkt till min brygga.

Tyvärr hade jag glömt att ta upp kaffet i sittbrunnen, så jag drack vatten och Cola zero, knaprade nötter, choklad och en kaviarmacka. Helt onyttigt säkert, men fasligt trevligt! Lyssnade på P1 och hade det allmänt supernice. Shorts och t-shirtväder på öppet hav! Fick svalka fötterna på den blöta ankarlinan och iPhonen höll på att få värmeslag...

I södra sundet kom sjöbrisen, så där fick jag lite extra fart. Gjorde sedan en riktigt lyckad landning på bryggan igen och var i MÅL! Tur och retur Härnösand-Edsätterfjärden, solosegling och två nya övernattningar i båten. Känns skönt. Nu är emellertid fejset rött som en tomat, ska lägga en tub solskydd i båten till kommande seglatser!

Stoppade högtalaren i dekolletaget så jag kunde följa med i radiogudstjänsten. Det var den bästa gudstjänsten på länge, och jag skrålade med i "en vänlig grönskas rika dräkt". Passande liksom!