onsdag 17 juni 2015

långfärdssegling?

Nu känns det allt bra pirrigt i kroppen! I eftermiddag ger jag mig av norrut med båten på min första längre seglats. Ja, jag vet. 27 nautiska mil är INGET om man jämför med en jorden-runt-seglats. Men för mig känns det som ett stort berg att bestiga, så laddad/spänd är jag inför detta. Om jag har en snitthastighet på fyra knop tar det lite under 7 timmar att segla denna sträcka. Och jag tänker segla ensam! Nu är det därför mental uppladning och packa väska för fullt.

Jag tänker att jag inte kommer kunna släppa rodret mer än pyttekorta stunder, det ska bli en autopilot så snart jag får lön! Så på sju timmar måste jag ha alla nödvändiga saker inom räckhåll. Kaffe. Mat. Varmare kläder. Regnkläder. gps. ipad. Det jag inte begriper är vad jag ska göra när jag blir kissnödig... Men nöden kommer säkert vara obarmhärtig och jag uppfinner något.

Planen är att ge mig av under eftermiddagen, fälla masten och gå i östra kanalen. Därefter över norra sundet, förbi lustholmen och upp genom Sannasundet. Sedan runda Hemsön på dess norra sida och gå innanför Storön. Där borde jag sikta Högbonden, och då är jag på "hemmaplan" vid Edsätterfjärden dit jag ska lägga mig allra längst in i "Hundhålet" vid en sjöbod.

Kameran kommer definitivt hållas inom räckhåll, för denna seglats måste givetvis dokumenteras utförligt. I morgon är det dessutom en "Ett-foto-i-timmendag" så den som vill kan kika in. Måhända bilderna kommer upp mycket sent då jag har wifi igen. På instagram @mtrqa kan man följa detta äventyr mer direkt. Fler som just idag håller på med ett foto i timmen hittar du här.

Ja, jag vet. Jag kanske överdriver strapatserna en aning. Men då det är första långa ensamseglingen är jag lite hispig just nu. Jag hoppas prognosen håller i sig och vindarna stannar på fem meter per sekund. Det kan räcka med bris imorgon!


00.30 planerar färden....

06.00 det första jag gör när väckarn ringer är att kolla prognosen. Ser ganska bra ut. Kallt och sydliga vindar.

07.00 är hos C och får ligga 8 minuter på Bemermattan. Så fantastiskt välgörande för ryggen!

8.00 i domkyrkan för morgonmässa

9.00 städar lite på mitt arbetsrum, och funderar lite över hösten.

10.00 personalmöte om flytten av hela kansliet som kommer ske i årsskiftet. Kan nog bli bra, men det är verkligen mycket att tänka på.

11.00 personalmötet höll fortfarande på, men jag glömde ta en bild...

12.00 jag och Charlotta gick på "rutiga duken" och lunchade. Tacobuffe. Bra med lite laddning innan seglingen.

13.00 hem och hämtade packningen.

14.00 kompletterade med lite proviant att ha under färden.

15.00 placerar ut allt jag kan tänkas behöva under seglingen. Fäller masten sedan och går genom östra kanalen, där jag sedan lägger till vid gästbryggan och reser masten igen. Tar sedan ett djupt andetag och kastar loss. Nu är det jag och havet!

16.00 bye, bye Härnösand!

17.00 middag äggmacka och kaffe

18.00 sjöräddningens fina båt glider förbi.

19.00 en annan båt var ute idag, men den gick för motor. Hejade hövligt på dess kapten.

20.00 solen sken ett tag och jag kalasade på hallon. Snacka om njutning, en smak av sommar!

21.00 horisonten kan jag inte få nog av!

22.00 solen håller på att försvinna. Vackert så det nästan gör ont.

23.00 lyckades släppa rodret för en liten stund och gick ned i kajutan och tände lanternorna. Vore inte dumt att ha knappen så jag når den, måste komma på att tända dem redan innan jag börjar segla nästa gång. Alternativt skaffa autopilot. Funderar skarpt på en autopilot nu, vore så bra!

24.00 glider sakta in i Edsätterfjärden över spegelblankt hav. Det var en så mäktig känsla att jag började spontansjunga på "o store Gud, när jag Din värld beskådar, då ....hm...hm...hum... Hum humhumhumhum hum. DÅ BRISTER SJÄLEN UT I LOVSÅNGS BRUS, O STORE GUD OCH STORE GUUUUD!"

Kom på att jag till nästa gång kanske ska fixa text på en lapp. Men snacka om känsla! För första gången har jag seglat en såpass lång sträcka helt själv! Jag är jättemallig!!

O store Gud, när jag den värld beskådar,

Som du har skapat med ditt allmaktsord,

Hur där din visdom leder livets trådar,

Och alla väsen mättas vid ditt bord.

Kör

Då brister själen ut i lovsångsljud:

O store Gud! O store Gud!

Då brister själen ut i lovsångsljud:

O store Gud! O store Gud!

När sommarvinden susar över fälten (haven),

När blommor dofta invid källans rand,

När trastar drilla i de gröna tälten,

Vid furuskogens tysta, dunkla rand;

Kör

När jag i bibeln skådar alla under,

Som Herren gjort se’n förste Adams tid,

Hur nådefull Han varit alla stunder,

Och hjälpt sitt folk ur livets synd och strid;

Kör

När slutligt alla tidens höljen falla,

Uti åskådning byter sig min tro,

Och evighetens klara klockor kalla,

Min frälsta ande till dess sabbatsro;

Då brister själen ut i lovsångsljud:

Tack store Gud! Tack store Gud!

Då brister själen ut i lovsångsljud:

Tack store Gud! Tack store Gud!

 

 

5 kommentarer:

  1. Hoppas seglatsen går bra!

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt med en seglingsdag!

    SvaraRadera
  3. Så fint du ser ut att ha haft det, och bra gjort att ensamsegla!

    SvaraRadera
  4. Inne och kikar på din Efit dag, vilka härliga havsbilder!

    // Anna

    SvaraRadera