måndag 20 maj 2013

Kung Chulalongkorn

Idag i Ragunda, efter första kursdagen för administrativ personal som jag håller i, åkte vi på en utflykt till den thailändska paviljongen och fick en guidad tur. Den trogne bloggläsaren kanske vet att jag varit här tidigare, men då har jag bara stannat vid staketet. Det har antingen inte varit öppet, eller så har sällskapet inte velat betala in sig. Den här gången hade jag bestämt programmet och vi fick alltså en guidad tur. Fantastiskt! Vilken historia som vi fick inblick i! 

Att den thailändska paviljongen står mitt på en åker i Jämtland är ett ödets nyck. Det kom en gång en kung på besök som var intresserad av timmer, sågar och flottning. Han vistades kanske en halvtimme i Utanede, Jämtland. Vägen som han gick på behövde ett namn när den rustades. En skylt tillverkades. Långt senare kom en thailändsk danstrupp förbi och råkade se skylten och blev hänförda! Här hade en av deras kungar gått, en av landets mest älskade dessutom eftersom han hade avskaffat slaveriet i Siam! Wow! De berättade om detta när de kom hem och så fick Ragunda kommun en fråga från Thailand om de ville ha en paviljong. "En stor eller liten?", frågade thailändarna. "Vi tar gärna en liten", svarade Ragunda kommun. Och så började denna paviljong byggas. Liten. Åjo. Jag tycker den är tämligen imponerande!




2 kommentarer:

  1. Hm. Var det din kurs som Lotten agerade på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes. Hn hade ett pass om språket. Så jättekul!!!

      Radera