lördag 25 maj 2013

Hinna vara profetisk?

Vad innebär det att vara en profet i dagens samhälle egentligen? I kyrkans tidning fastnar min blick på rubriken till en artikel som handlar om att ärkebiskopen måste hinna vara profetisk. "Vadå hinna", tänker jag. Är denna syssla en bland andra sysslor som man prickar in i sin kalender -"onsdag förmiddag ska jag komma med tre profetior, sedan dricka kaffe"... Låter ju helknäppt! Jag kollar upp ordet i SAOL:

SAOL beskriver ordet som jag också känner igen det. Det handlar om att sia eller förutsäga. På något vis har innebörden av ordet svängt lite för många som jobbar i kyrkan. Skulle jag våga mig på att tolka vad en kyrkligt aktiv människa menar när hen använder ordet "profetisk" i dagens samhälle så skulle jag använda något av orden "viktig, opinionsbildande, pådrivande..."

Jag förstår mycket väl att man gärna använder ordet profetisk när det handlar om att kyrkan måste våga sticka ut, gå i bräschen, stå på de förtrycktas sida, stå på barrikaderna ... osv, men jag tycker det blir aningens problematiskt att använda ett ord som folk antingen inte begriper eller som kan tolkas som om någon sitter och siar. Det känns, trots intentionen, aningen världsfrånvänt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar