tisdag 13 november 2012

På kurs.......

Vi sitter på kurs i källaren på Berns, Kungsträdgården. Ute har solen lyst hela dagen. Kursen är "ett nödvändigt ont". Jag kan inte påstå att jag går igång på kyrkovalet. Biter ihop och försöker begripa något ganska svårgreppat. Jag har noll förkunskaper, noll förförståelse och noll intresse. Jag är nog en svår utmaning för utbildarna från kyrkokansliet. Jag gör mitt bästa för att skärpa ihop mig och försöka förstå, men när rummet är fullt av de som varit med förr i både tre och fyra kyrkoval så begriper jag hur lite jag begriper när jag hör de andras frågor. 

OM det hela hade handlat om varför bara 11,9% röstade i senaste kyrkovalet hade jag nog vaknat till och engagerat mig. Men det handlar om när vallokalerna ska vara öppna, vilken utrustning man behöver ha med sig, datum, hur röstsedlarna är utformade med mera, med mera. Jag kan för mitt liv inte uppbåda något riktigt intresse och kämpar mig igenom det hela, timme efter timme. Jag hoppas det klarnar när jag själv med en kollega ska utbilda folk hemma i stiftet. Eller så klarnar det kanske i morgon? Vi har en dag till på denna kurs. Jag kan dock erkänna att jag befarar att det inte kommer klarna så mycket för mig...

Men, lite njuter jag av att vara på kurs i Stockholm. bo på hotell, gå lite på stan, träffa nya människor och lära känna mina kollegor lite bättre. Och vem har sagt att allt i livet ska vara lätt? Det kanske rent utav är karaktärsdanande att kämpa vidare med valförättargrejer? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar