söndag 6 september 2015

Vålådalen igen

Jag ligger kroniskt efter me att blogga, det liksom finns inte energi över till detta när jag kryper i säng. Nu är jag emellertid tillbaka i Vålådalen och andra helgen med unga konfirmandledare. Verksamheten har år efter år ökat i omfång, och i år var det helt enkelt nödvändigt att dela upp ungdomarna på två helger istället för en. Det är så enormt många som vill vara med i stiftets satsning på att bli unga ledare.

Eftersom jag skarpt ogillar upprepningar gjorde jag och min kollega Charlotta våra pass lite annorlunda. Presentationen av Jerusalemresan blev bara lite olika, men det internationella passet blev ganska mycket olika denna vecka. Lite berodde det på átt vi inte hade två biskopar med oss under passet och mycket berodde det på att så enormt mycket hänt i världen denna vecka att det inte skulle vara ok att bara köra på som vanligt. Klart flyktingarnas situation måste benämnas! Kändes riktigt bra att få "hålla lektion" när saker ställs på sin spets och stora grejer händer i världen. Kul att använda forumet och pedagogiken till att ge ungdomar lite perspektiv och skicka med lite tankar! Typ dunka upp bilden på flickan i napalm, mannen på himmelska fridens torg och den nya högaktuella bilden på Alan. Här tog jag inte bilden där han är död, utan en leende Alan i lekpark. Den andra bilden fanns ändå på näthinnorna. Men, sensmoralen i dessa bilder är att en enda människa kan påverka hela världen!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar