lördag 14 juni 2014

Omväxlande dag

Dagen startade med lite deppighet. Alla vänner är just denna helg på resande fot och plötsligt kom det över mig hur ensam jag är! Detta hände på Ica - alla jag såg, både i och utanför affären, verkade alla ingå i nåt slags socialt sammanhang. Där gick jag helt själv, utan helgplaner, och handlade en ensam liten kyckling att lägga på grillen. Själv. Uhäääää!

Så ringde min far och undrade om jag var ledig och kunde följa med till Timrå för att vara med och köra några bussar till Härnösand. Jag var egentligen seg, men tänkte att om jag ska beklaga mig över ensamhet blir jag inte trovärdig om jag inte gör det som faktiskt kommer i min väg.

Oj, vad kul det var. Men pirrigt, trots att jag har busskort (sedan fem år), hade det nu gått mer än två år sedan jag sist körde. Det var också kul att träffa det gäng chaufförer som far hade skrapat ihop! Det kändes befriande på något vis att överhöra busspratet en stund. På mitt jobb är det mycket "verksamhetsplaner, församlingsfokusering, delaktighet, synergieffekter..." Idag var jag gäst i en verklighet där det snackades "VLT-bussar, stripning, spärrlås, hybridbussar och ICE-intyg". Jag hade ingen aning om det mesta men kände att det kvittade fullständigt. Jag njöt i fulla drag!

Att köra buss var lite "stort" den första kvarten, men jag kom snabbt in i det. Det var ju bara att följa med i karavanen av fem nya bussar som rullade längs E4-an. När jag sedan kom till Härnösand kom eldprovet... Att backa in och fickparkera mellan två redan parkerade bussar i en ruta. Huga! Det var dessutom publik där, en massa garvade busschaufförer stod och glodde. Men det gick bra. Tror faktiskt pappsen blev lite stolt över mig! Sedan tillbaka till Timrå, ny buss. Gick ännu bättre! Lätt euforisk for jag sedan hem och grillade min ynka kyckling.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar