tisdag 9 april 2013

Lektionsförberedelser

Någonting känns plötsligt alldeles för välbekant. Här sitter jag, med tilltagande panik och förbereder två lektioner till i morgon. Jodå, jag KUNDE ha startat med detta tidigare. Javisst, det ÄR bättre att ha koll på grejerna... <suck> Det jag saknar mest med att INTE vara gymnasielärare längre är att jag inte så ofta får hålla lektion om världsreligionerna. Det är så kul. Det jag INTE saknar är denna ständiga stress med att vara ute i sista minuten och ändå försöka trolla fram en lektion när ögonlocken hänger tunga av trötthet. Men så sitter jag här igen, i samma läge. Och inte har jag lärt mig ett smack när det gäller tidsuppskattning.

En kul skillnad nu mot då är att jag nu jobbar "konfessionellt". Skolan ska ju vara fri från religiös påverkan. Det har känts lite som "torrsim" när det kommer till tro. Nu är det fritt fram att prata tro som berör på djupet. Kul, kul! En annan trevlig grej nu är att tekniken gått framåt, prezi, iPad, paper 53, iPhone, Spotify, youtube... Allt går så geschwint nu jämfört med Whiteboard, VHS, kritor... 

Men. Same, same... Böckerna, stressen, cola light och för många idéer för att de ska hinna realiseras. Om jag bara kunde hitta de läroböcker jag bara nästan kan utantill! Den enda religionsbok jag hade hemma var ett "cirkulationsexemplar" av en gammal lärobok vi aldrig beställde på Parkskolan. Och minnet. Men nu var det länge sedan jag höll en lektion i religionshistoria. Ska bli kul i morgon i Mellansel på grundkursen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar