tisdag 26 februari 2013

Guidekurs

Nu avlöser kurserna varandra. Idag har jag varit i Styrnäs, Ytterlännäs och Torsåker och kikat på kyrkor, lyssnat på kyrkohistoria, historien om hur Sverige kristnades samt lite symboler och annat smått och gått. Jag är med i kursledningen och håller lite i ramarna samtidigt som jag lär mig massor! Det blir så när kyrko- och historienördar träffas... (jag känner att jag börjar tillhöra denna skara så termen är på inget sätt avsedd att vara nedlåtande). Finaste kyrkan för dagen var Torsåkers kyrka - Ytterlännäs är jättefin den med, men jag frös så förbenat... Som sagt, fin kyrka - Torsåker - men med en mycket grym historia. Här brändes en femtedel av pastoratets kvinnor på bål på 1600-talet, anklagade av barn att vara häxor. Rysligt! Mer om detta HÄR.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar