lördag 4 februari 2012

Teologifestival!

Nu är jag i Uppsala igen, på teologifestivalen! Det är biskopen, fyra präster och jag som är här från jobbet, sedan en hel del till som jag känner från stiftet och sedan många andra från alla möjliga håll som det visar sig att jag OCKSÅ känner! En tanke under minglet var att det är märkligt vad många jag känner trots att jag bara jobbat i Härnösand i två år! 

Festivalen började med en härlig mässa i Domkyrkan. Det var ganska avskalad liturgi och många Taizésånger och en enkel nattvardsutdelning där vi alla "formade en kyrka med våra kroppar" - Typ stod uppradade i led längs gångarna. Sedan gick nattvardstjänarna runt med gåvorna under det att vi sjöng. Vackert!

Det som jag fascinerades allra mest av var ändå belysningen! Kyrkan var ljussatt och under sångerna, predikan och läsningarna skapades olika ljusmiljöer. Vissa ljus rörde dessutom på sig så valven blev som levande. Ibland var det kalla färger och ibland varma. HELT underbart!

Magiskt ljus i kyrkan!


Utanför kyrkan hade någon gjort en stor glob i is. Temat för festivalen är "För att världen ska leva" och globen står där och illustrerar just detta. Det förde mina tankar till dels vad som händer med den globala uppvärmningen och dels till hur vacker vår planet är!


...för att världen ska leva är temat.

Efter mässan gick vi alla till universitetsaulan för mingelbuffé, musik och invigningstal. Av talen gillade jag Anne-Louise Erikssons tal bäst. Hon pratade lite utifrån ordet "Teologi" - Theos Logos - Gudsorden. Hon började med att säga "Jag är teolog OCH präst" Det gillade jag, ibland tycker jag att folk använder ordet teolog som en synonym till "präst". Anne-Louise sa att "ALLA är teologer!" Detta för att alla kan prata om Gud. Hon liknade teologi med ett språk. Alla kan prata det, men man behöver lära sig att använda, utveckla och tolka det.

Hon lade på en bild på stjärnor. Kan uppfattas kaosartat med en massa ljuspunkter, men får man hjälp att se stjärnbilder så ger det mönster och mening i kaoset. Stjärnbilderna är som olika tolkningstraditioner. Det någon ser som "Orions bälte" kan för någon annan vara något helt annat. Lika är det med religion, Bibeln ger oss en tolkningsnyckel. Koranen en annan. Koranen är varken bättre eller sämre än Bibeln, den är bara ett annat tolkningsmönster!

Lägg till bildtext


Jag är glad och tacksam över att jag får vara med på denna festival! Det känns mycket inspirerande att få träffa så många kloka människor på ett och samma ställe. Man blir klok. Festivaler förknippar jag annars med leråkrar, tält och bajamajor. Här slipper man det och det gör att jag kanske blir "stammis" på teologifestivalen i Uppsala i framtiden. Vem vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar