måndag 6 februari 2012

Summering av helgen...

Är nu på väg hem igen efter en intensiv helg i Uppsala. Även om budskapet mycket var att "alla är teologer" är det något visst med att så många yrkesverksamma teologer av olika slag (räknar in mig själv också nu) samlas på ett och samma ställe för att prata teologi!  Och ändå blev det inte överdos! Märkligt...


Det jag klurar lite på är varför det inte är fler från universitetsvärlden som är med när det ska festivalas i Uppsala. Jag ställde frågan över en lunch till en tillrest teolog från Schweiz och han sa att han inte vetat av festivalen, utan att det bara slumpat sig att han kunde besöka avslutningsmässan. Men var samtidigt nyfiken på upplägg och innehåll.


När jag själv läste teologi var det också så. Jag kan tycka det är lite synd att inte den akademiska och den kyrkliga sidan av teologin inte arbetar mer tillsammans! Jag känner själv att när jag läste (och läser) teologi och deltar aktivt i gudstjänstlivet så blir det en skön korsbefruktning. Tron får en djupare dimension av studierna, och studierna blir mer meningsfyllda av min tro. 


Sedan kan det naturligtvis vara svårt att dissekera något som man uppfattar som heligt, vare sig det är inom religionsbeteendevetenskapen eller exegetiken, så en skiljelinje kanske behövs? Men, om man studerar en blomma blir den väl inte fulare om man ser hur otroligt sinnrikt och ändamålsenligt den är uppbyggd? Likaså tycker jag det är med bibel och tro.


Tände ljus i domkyrkan. För det trasiga. Och för det hela.

Nu är jag snart hemma igen, det råkade bli ett extra halvdygn i Uppsala. Ibland måste man stanna upp och backa tillbaka lite innan man fortsätter framåt. Gladare och mer hel vänder jag nu blicken framåt igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar