tisdag 19 januari 2016

Trist terminsstart

Det bli sämsta möjliga start på det nya jobbåret. Jag hann inte ens komma till jobbet förra måndagen innan jag via Facebook fick kännedom att en kollega avlidit. Så himla sorgligt, vi jobbade en del tillsammans i utbildningarna av förtroendevalda. Han var bara ett år äldre än jag men med ell klent hjärta. Enormt stort tomrum, och en mental uppförsbacke att sitta och göra allt som behöver göras inför vårvinterns insatser.

Sedan sliter det en del med praktiska saker i det nya kontoret. Kanske små saker i relation med ett dödsfall, men det blir too much! Jag känner att jag får mobilisera en hel del kraft på att inte krascha in i den där väggen igen.

Ett av mina "nyårslöften" (jag har en hel radda löften) är att bli bättre på jobbet. Kurserna går bra, inget större problem. Utvärdingarna är riktigt bra. Men jag är inte helt nöjd med mina insatser om jag vet att jag egentligen borde vara bättre. Så denna termin ska handla om att göra saker i god tid, förbereda bättre och inte missa detaljer i kursadministrationen. Därför mitt stora behov av en stor och fungerande whiteboard. Glasskivorna är faktiskt riktigt dåliga. Snygga, men kassa. Mitt förslag var att skicka tillbaka dem. Inte ta dem ur förpackningen när det visade sig att de var dåliga. Nu hänger de lite varstans. Håhåjaja. Till och med i ett grupprum där man kan vilja se vad som skrivs... Men jag djupandas och försöker inta en buddhistisk inställning. Typ: "åhå, nu blev jag irriterad/frustrerad/ledsen igen. Intressant...." Sedan låter man den känslan glida iväg. Funkar inte alltid, men det underlättar ganska många gånger. Som religionslärare finns det vissa filmer jag sett med jättemånga klasser och det hjälper mig än, många år senare. Jag kan dem utantill och kan ta till mig vissa livsknep. I buddhistfilmen säger en svensk buddhist att "det handlar om att känna och identifiera känslan, en låta bli att gå in i den". Det ska leda till mer harmoni. Detta är en del av buddhismen som filosofi, men jag undrar ändå lite vad mina kollegor skulle säga. Men samtidigt kan det säkert inordna sig i de flesta religioner och även i fenomen som mindfullness och annat de den jenren.

Igår började också livet på vägarna med en tripp till Övik. Kul att vara där igen, men det blev ingen tid att gå på stan. Kul att se Sensus nya kontor, i ÖA-huset. De har bara varit där i TRE år, så det var på tiden jag blev uppdaterad! Fick den multireligiösa almanackan som nu ska få pryda mitt nya kontor! I den kan man se att det idag, tisdag, är epifania igen för de som följer den julianska kalendern. Igår var det jul igen för armenierna i Jerusalem, men det hade inte denna kalender koll på. Kanske lite väl nördigt?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar