torsdag 31 december 2015

"Optimal ketos"

Nu är jag inne i ett flyt vad gäller LCHF. Det senaste dygnet har jag befunnit mig i ketos! När man håller på med LCHF är dett något men eftersträvar, men det är lite klurigt att komma dit. Det gäller att minimera kolhydratintaget till typ 10g per dag (eller mindre). Belöningen infinner sig i och med ketos-läget, där kroppen börjar använda fett som bränsle istället för kolhydrater. Nu är jag inte biokemist, men typ så har jag förstått av det hela.

Jag märker att jag är i ketos när andedräkten blir lite skunkig och teststickorna som jag köpt på Apoteket slår i max på sin färgskala. Nu är inte teststickorna jätteexakta, men de ger mig ändå en indikation när jag håller LCHF. Funderar på om jag ska införskaffa en mätare jag blåser i inför 2016. Kanske.

Kostbevakaren fungerar utmärkt att få en överblick över vad jag stoppar i mig, där kan man jämföra olika livsmedel och framför allt hålla koll på kolhydratintaget. Igår var det till exempel extrapris på färska blåbär på Willys, men när jag knappade in blåbär på kostbevakaren såg jag att en ask blåbär skulle gett mig lika många kolhydrater som jag äter på en hel dag! Blåbären fick stanna i affären!

Nu kanske detta låter lite extremt, men jag känner att jag mår bra i kroppen av LCHF, och jag vill komma in i bra vanor inför det nya året. Samtidigt vill jag ibland kunna unna mig saker. Som ikväll till exempel då en kompis kommer hit och vi ska fira nyår med hummer, bubbel och snacks. Kör därför en extra strikt frukost och lunch där kaffet står för den enda kolhydraten hittills på dagen:

Förklaring: frukosten är en sådan där "bullet coffe" där man mixar kaffe, smör, ägg och kokosolja. Låter vedervärdigt, men det smakar som en latte och håller mig mätt till lunch.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar