lördag 9 maj 2015

Härnön runt!

Idag blev det en annan slags premiär, det var första gången jag seglade runt Härnön! Min vänner Elisabeth och Felix kom på besök och vi stack ut i båten för att segla lite. Det blåste hyffsat bra, ca 6-7 m/s när vi startade. Upp med storseglet och ut med rullgenuan. Hoppsansa, vad det sög till i seglen. Nästan att de blev blöta. Vi lutade helt plötsligt i över 45 grader ute i södra sundet. Då fick jag lära mig det, dumt att dänga upp alla kvadratmeter segel när det är byig vind. Efter lite redning gick det betydligt bättre. Och kändes BETYDLIGT säkrare också. Onödigt att plurra i maj, med en vattentemperatur på sju grader!

Södra sundet från vattensidan var tjusigt! Det ligger som ett pärlband av fina hus att kika på när man glider förbi. Det blåste växlande vindar, men hela södra sundet tog vi på en enda bog, med vind från syd-sydväst. Ute till havs hade vi också mestadels medvind, så där njöt vi i stora drag! Konstigt nog kändes det som ljumma vindar trots att meteorologerna antydde det skulle vara bara 11-12 grader i luften.

Vid Lotsstugan tog vi ned seglen och gick med motor in, för vindarna var så omväxlande och så byiga att vi inte kom någonstans på kryssen. I höjd med Sälstens camping fällde vi masten så vi skulle slippa vänta på broöppningen. Det gick riktigt bra, det gäller bara att hålla koll på alla stag, fel och andra linor när masten kommit ned. Vinexen snurrade som en propeller längst bak, men verkade inte lossna som tur var.

Nybron gick finfint att komma under, mycket god marginal hade vi upp till bron. Nattviken var kul att glida igenom, det är verkligen mitt i stan. Lite pirrigt kändes det, för det skulle vara lite utsatt om något går galet där inför minst sagt öppen ridå. Bron vid Storgatan blev spännande. Vi riktigt kröp fram, och ett tag såg det ut att funka, men det visade sig att min båt med fälld mast ändå är två-tre centimeter för hög för att gå under. Det var bara att slå i backen och backa ut i Nattviken igen. Jag har studerat sjökortet noga, så istället för kanalen gick vi öster om Mellanholmen. Det gäller bara att hålla sig nära stora torget och inte gena någonstans, för mitt ute i Nattviken bottnar till och med måsarna! Väl i rännan lade jag oss centralt, och även om det är grunt där funkade det utan att vare sig hissa köl eller roder. Jag tyckte jag kände botten med kölen på ett ställe, så möjligen ska jag hissa lite nästa gång, i synnerhet om det är lågvatten.

Väl vid bryggan igen reste vi masten och kände oss supernöjda med dagens Härnöomsegling. Fem och en halv timme tog det, men det är en tid jag kommer kunna slå med stadigare vindar och större segelyta.

Utifallatt

 

 

2 kommentarer:

  1. Men vad har du för busbåt? Fälla masten sådär och dra upp kölen. Coolt.
    (Pappa hade en Ballad och där var det inte tal om såna exesser.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktig busbåt! TES 678bt heter modellen.

      Radera