lördag 27 september 2014

Sjukvården

Nu måste jag gnälla av mig lite, lovar att inte illustrera med bilder. Det börjar suga ordentligt att vara hemma och sjukskriven, speciellt som jag känner oktober närma sig med massivt med jobb.

I veckan som var har jag varit tre gånger på vårdcentralen och visat upp mitt ärr. Jodå, det läker som det ska och det är helt normalt att det fortfarande blöder och är svullet... Så har jag nöjt mig med det och fått lite bättre kompresser som ska absorbera mer blod. Så går mina dagar. Jag plåstrar om magen typ morgon och kväll, tvättar och byter kompresser.

I morse var jag ordentligt bekymrad då det glipar ett hål i min mage, typ tre cm långt och jag vet inte hur djupt... Till och med jag som är ganska härdad vad gäller blod och ärr, tycker att detta ser allvarligt ut.

Då vidtar processen att få kontakt med sjukvården en lördag morgon klockan sju. Efter omfattande googling hittar jag ett journummer för Härnösand och ringer det. Jag hamnar i någon slags telefonloop där en telefonröst meddelar mig att hon ska koppla mig och sedan en röst som säger att ingen svara så hon ska koppla mig.... Gav upp efter fem vändor i loppen och hittar efter fortsatt letande ett annat nummer.

"Nejdå, ingen fara att det blöder, fortsätt du och tvätta och byta kompresser..." Jag försökte förklara hur makabert det ser ut, men blev avfärdad med att jag kan ringa kirurgen på måndag "för estetisk kirurgi". Wtf! Jag bryr mig faktiskt inte om estetiken längre, jag vill bara att eländet ska läka ihop så jag kan gå tillbaka till jobbet! Jag är in i bomben less på sårvård nu, har bytt full soppåse TRE gånger nu på toan där begagnade omläggningar och remsor från fixmullen hamnar.

Nu måste jag till Apoteket IGEN och handla en fjärde rulle fixmull. LESS är bara förnamnet!

2 kommentarer:

  1. Men så där får det inte gå til! Det ska naturligtvis finnas någon i Härnösand som kan titta på såret även på en lördag. Hoppas du har fatt hjälp nu. Lycka till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nu har jag fått hjälp. Sundsvall is da place!

      Radera