fredag 19 juli 2013

LCHF lemonana

"Det finns inga genvägar till den perfekta lemonanan"

Det blåser och är kallt ute, men jag står i stand-by-läge för stranden ändå. I denna väntan passar jag på att förfina mitt lemonanarecept. Lemonana är namnet på en populär lemonad som jag ofta sörplat i mig, både i västra och östra Jerusalem. Namnet är sammansatt av huvudingienserna citron (lemon) och mynta (nana). Det trickiga är att få balans på ingredienserna, men jag tycker mig komma närmare och närmare den "rätta" smaken nu. Till ett glas lemonana använde jag nyss en citron, en kraftig stängel mynta (ja, bara bladen alltså, inte stjälken), ett tråg is, en dl vatten och en halv deciliter steviastö. Naturligtvis kan man ha socker om man föredrar det, men det blir en jättegod LCHF-drink med steviastö! Vill man göra Mojito är det bara att byta ut vattnet mot Strårom. Riktigt nice, men kanske inte längre LCHF då...

Jag kör allt i mixern, för att det ska gå smidigt att mixa tillsätter jag isbitarna en och en och ser till att det snurrar ordentligt mellan bitarna, annars bildas en isklump och mixern bara varvar. Been there, done that...

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar