torsdag 21 mars 2013

Gådeå konstförening

Ikväll var det dags för årsmöte i den lilla konstförening som jag är med i. Det var vernissage, mingelsnacks, konstprat, årsmötesförhandlingar och konstlotteri. Vernissagen var verkligen bra. Först såg jag inget speciellt i tavlorna, men efter en stund upptäckte jag en tavla som heter "frånvarande?" och visar en kvinna som melankoliskt blickar ut över ett hav och saknar sin älskade som försvunnit. Så vacker, vemodig och tänkvärd! Jag funderar om jag ska slå till. 8000 kronor är mycket pengar, men ett konstverk som detta har man ju på livstid att njuta av och fundera över. 

I konstlotteriet hade jag turen att äntligen få vara med att vinna! När mitt namn drogs var det först inget som jag riktigt tilltalades av, men sådär lite diskret pockade en ripa i keramik på min uppmärksamhet - naturligtvis tog jag ripan, och nu pryder den verkligen min bokhylla där den "pratar" med fågeln i min Rulle Abrahamsson-tavla. De passar verkligen bra ihop, tavlan och keramikripan! Min Rulle-tavla har jag alltid när jag sett på den funderat om kvinnan släpper iväg duvan eller om hon tar emot den. Och, naturligtvis, funderar jag på vad duvan representerar.... Lycka? Kärlek? Livet? 

Konstklubben

Tavlan som jag blev "kär" i. "Frånvarande?"
av Eva Delving-Wiklund

Min vunna ripa från Frostvikens keramik "pratar"
med duvan i Rulle Abrahamssons tavla.



1 kommentar:

  1. Perfekt kombination av tavla och ripa! / irene

    SvaraRadera