lördag 2 mars 2013

Bokbeslut

En tradition jag har när jag åker till Jerusalem är att resa med en gammal bok. Sedan några år samlar jag på gamla reseskildringar. Det är så intressant att läsa om hur människor förr i tiden uppfattade Jerusalem och jämföra lite med hur det är idag. Det ger perspektiv och jag tycker jag förstärker känslan av att människor i alla tider har trampat på samma stenar, stått framför samma grav och kanske tänkt liknande tankar som jag gör när jag är där.

Jag är inte en storläsare i vanliga fall och känner att det är lite paradoxalt att släpa med en bok när jag vet att tiden är begränsad på plats. När ska jag hinna läsa? Jag ska ju vara med min grupp, och dessutom försöka träffa några vänner. Dessutom har jag idéer om att jag ska kliva upp supertidigt för att promenera också. Och fotografera. Och blogga. Twittra... facebooka. När för 17 gubbar ska jag ovanpå allt detta hinna sitta med en bok? OMG. jag kom på att jag också måste skriva klart min artikel till pilgrimskursen den här veckan. Ja, du förstår mitt dilemma!

Men traditioner är till för att hållas. Så, vilken bok? Selma Lagerlöf har så mustiga citat att jag också kan ha högläsning för gruppen om jag tar med henne. Men nu snackar vi skinnband som är lite ömtåligt. Sven Hedin kanske? Men han är så tung, det blir onödiga kilon i bagaget. Gustaf Beskow är jag för rädd om, boken ska ju kunna följa med i ryggsäcken! Fredrika Bremer är också för tung. Saxon är så nedlåtande i sina kommentarer om Graven "graven är överlastad av smaklös grannlåt...", han får stanna hemma! Felix Bovet är en höjdare, men han var ju med i påskas. Walder eller Dixon kunde funka, men även där är jag lite rädd att mina böcker ska falla sönder. 

Nu står det mellan Egeria och Heliga Birgitta. Egeria är cool, nu snackar vi 380-talet. Det är historia det! Dessutom råkar Egeria vara en kursbok för pilgrimskursen som jag går. Min Egeria är dessutom en modern upplaga från 2007, så det är en bok jag inte behöver vara så rädd om. Heliga Birgitta i en upplaga från 1924 med silvertejpsrygg vill jag verkligen ha med! Hennes beskrivningar av mötet med Golgata är en riktig höjdare! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar