måndag 8 januari 2018

EFiT - Ett Foto I Timmen

Årets första arbetsdag och en EFiT-dag. Fler som håller på med EFiT hittar du HÄR.

Nu sparkar jag igång det nya jobbåret! Året kommer innehålla en del resor. Vad jag vet i nuläget är det tre resor till Jerusalem och en resa till santiago de Compostela på programmet. Naturligtvis också en hel del resande inom Sverige och stiftet också; Jönköping, Helsingborg, Stockholm, Östersund och Uppsala. Vad jag vet i nuläget alltså.

Jobbdagen kommer förmodligen till mesta del bestå av att "skaffa ett grepp om vårterminen" samt planera, planera och planera. Ikväll hoppas jag kunna fara någon eller några vändor till återvinningen då det nu är knappa fem veckor till flytt.


06.00 Nyårslöftena måste underhållas. Här blir det en stund på löpbandet för att samla steg. 10.000 steg per dag är det jag vill försöka hålla detta år. Varje dag. Inte jättemycket, men om jag gör det varje dag tror jag att det kommer innebära en rejäl skillnad när året är slut. Första veckan har nu idag givit -2,3 kg på vågen. "Plötsligt händer det!"


07.00 Jag går till jobbet



08.00 Varje måndag har vi morgonandakt här på stiftkansliet, just idag var det min tur att hålla i den. En kollega är och leder en retreat på Österåsen och därför var ikonen borta ur vårt andaktsrum - men jag såg det som en inspiration, då kunde jag printa ut några lämpliga bilder och prata om dem istället.


9.00 Vad vore livet utan kaffe? Fikar och har lite catching up med kollegorna


10.00 Mer jobb. Sitter och planerar utbildning av nya förtroendevalda. Här en interiörbild från jobbet.


11.00 Upptäcker istapparna. Hade jag varit barn nu hade jag brutit av en för att ha som isglass. Gör någon sånt fortfarande?


12.00 Lunch. Jag var så glupsk att jag inte hann fota medan det var något kvar...


13.00 Jag kämpar med att flytta över en nätkurs från Facebook till en kurswebb. En hel del mixtrande och inte helt enkelt. Rädslan för att en del ska tycka det blir övermäktigt att behöva ha ännu en sida att hålla reda på. Men samtidigt känns det proffsigare att använda en kursportal istället.


14.00 Navet i mitt jobb som internationell sekreterare och utbildare är min whiteboard. Jag tror inte jag skulle klara av att ha så många processer igång utan den. Har nu blivit lovad en skiva till dessutom! Yes! Den trogne bloggläsare kanske drar sig till minnes min whiteboardstrid för två år sedan...


15.00 Glömde kafferasten, tar en kopp ur automaten utanför mitt rum (bra planering!) och "köttar på". Mail ska skrivas, kurs ska planeras och bilder ska fästas i en power point!


16.00 Nu har det blivit mörkt ute. Tur det går mot ljusare tider... Borde bege mig hem snart. Men... bara lite till... och lite till... 


17.00 Snart är det kurs, och här är kursmateriel. 25 platser hade jag beräknat för, men så har det fyllts på och fyllts på. Måste komplettera (igen) med fler böcker och frälsarkransar.



18.00 Gick hem och begav mig sedan till återvinningen med fullastad bil. Jag försöker se till att passa på nu när jag lånat pappas bil. Trots Härnösand har fått snörekord redan, är det en härlig känsla att med sådan enkelhet forcera snödrivorna med pappas fyrhjulsdrivna monster till bil! 



19.00 Hungrig som en varg igen och inget som går snabbt att fixa... Tog tag i saken och gjorde Chicken Masala med en MASSA kryddor i färdig förpackning som jag skaffat på en tidigare resa till Sydafrika. Kul och fullständigt galet! Sex okända kryddor i påsar och sedan ingefära, curry och vitlök. Originalreceptet sa potatis, men jag rev några palsternackor och stoppade i. Det hela blev så intensivt hett att jag började snora. Toppade då hela anrättningen med en burk kokosgrädde för att lugna hettan. Jodå, det blev ätbart, och ja - till och med riktigt gott! 



20.00 Inspirerad av den lyckade Chicken Masalan plockade jag fram två olika sorters zaátar som jag skaffat i Amman och hällde upp dem på burkar. Jag kör LCHF, så när jag inte har för avsikt att ha detta på bröd ska jag försöka klura på vad annars som funkar. Spicy örtsalt... Faktum är att jag tror jag ska handla kryddor next time jag är i Jerusalem! Har ju sett kryddbazaren, men inte brytt mig så mycket. Jag ska ta och handla något riktigt, riktigt konstigt. För att testa i nån gryta. Vad kan gå fel?


21.00 Dagen slutar ungefär som den började. Trots träningen i morse, och trots jag försökt gå lite på jobbet, plus till och från jobbet hade jag 4000 steg kvar när jag kom hem. Ojojoj, vad segt det gick. Kände mig som sele, noll "impact". Men till slut tog jag mig i mål och kan nu sjunka ihop i fåtöljen en stund.


22.00 Nu får detta bli min sista bild. Slåtittar på Nyheterna och ska strax gå och lägga mig. Tack att du kikat in och kommenterat. Det är så spännande att få glimtar in i andras vardag på detta sätt! Ser fram emot nästa EFiT-dag den 28 januari, en ledig söndag! Välkommen åter!

12 kommentarer:

  1. Snygg jobbat! 10000 steg är ju egentligen inte så mycket, men vissa dagar är det svårt att få ihop det när man har ett väldigt stillasittande kontorsjobb, tur att man har hund =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen bra då med hund! Jag reser så mycket att jag inte kan ha hund - men löpbandet för styra upp mig på banan...

      Radera
  2. Hej
    Kikar in på din morgon. Hurtigt att börja dagen på löpbandet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig extremt hurtig! Men bra grund för dagen, riktigt skönt!

      Radera
  3. Bra jobbat att försöka få ihop 10000 steg varje dag. Jag jobbar hemma och det är inte helt enkelt att få ihop så många steg. Men oftare och oftare lyckas jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev förskräckt vad lite jag vardagsgår. Tack vare appen "StepsApp" har jag nu koll...

      Radera
  4. Du verkar trivas med ditt jobb! Grattis till de tappade kilona, det var verkligen en grym start på ditt nya år - så roligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anni! Jo, jag trivs kanonbra! Efter hela åtta år känns det fortfarande kul på jobbet!

      Radera
  5. Tittade in på din dag. Läste du ska till santiago de Compostela, det är en av mina drömmar att fårmå mig spara och resa och gå den biten någon gång i mitt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spara på! Jag tror det är fantastiskt! Jag har faktiskt aldrig varit där, så jag ser extra mycket fram mot resan. Vi kommer inte vandra så mycket, men besöka några intressanta platser, Katedralen i Santiago de C förstås och sedan Finterre, Muxia och Sarria. Eller i tvärtom ordning, mins inte riktigt. Men intressant ska det bli och rikligt med tid att fundera över livsfrågor och livsval. En äkta pilgrimsresa på det sättet alltså, trots att vi inte går hela vägen.

      Radera
  6. måtte jo titte innom din dag ogaå.
    Hvorfor er det bare barn som skulle ha lyst til å knekke av og sutte på istapper?? De ser jo gode ut...

    SvaraRadera