lördag 30 december 2017

2017 går mot sitt slut

Året går mot sitt slut och det är dags att summera. Mycket har hänt under året, men jag har ändå en känsla av att 2018 kommer bli än mer händelserikt.

januari
Året började med en tur till Slovakien för att vara med biskopen på lutherjubileum i vår vänkyrka där. Det var kallt som attan, men hjärtliga möten. Låter kanske som en floskel, men det kändes verkligen bra att träffa vår vänkyrka på deras hemmaplan. Roligast av allt under denna resa var att biskop Evas väska kom bort på flyget och hon fick låna en slovakisk biskopsskrud. Episkt! Jag var också i Stockholm för att gå förarintygkurs för båt. Fixade några teoligipoäng också - Palestinsk teologi. Tyvärr bara G, inte VG. Borde kanske ansträngt mig lite till...

februari
I februari var jag och biskopen i Sydafrika. Det är tätt på given ibland. Nu var det vårt vänstift som hade bjudit dit oss på deras biskopsvigning. Fem dagar varade resan, varav två dygn bestod av flighter och flygplatser. Men det blev också några goda stunder på hotellets baksida i solen.

mars
På sportlovet var det en livsresa till Jerusalem. Fjärde året i rad och så hela trevligt! Programmet flöt på bra och jag hade ett toppenbra ledargäng med mig. När så gruppen for hem begav jag mig över till Jordanien för att rekognosera inför en livsresa till Jordanien. Kom hem, hade växtplatskurs och drog sedan till Trondheim för Mittnordenmöte.

april
Gjorde en privat resa till Stockholm igen, nu för att gå kustskepparkurs! Känns bra att ha lite teoretisk kunskap inför seglingarna. Var i Stockholm just som terrorattentatet hände. Faktum var att jag skulle ha varit på Drottninggatan i exakt fel tidpunkt om inte jag blivit försenad hos fotvårdsgugge på Sveavägen. April var annars en ganska lugn månad för mig.

maj
I början av maj var hela kansliet i Tyskland på studieresa "i Luthers fotspår". Eftersom det är 500 år sedan teserna spikades upp i Wittenberg var det ett passande år att åka just till Tyskland och gå lite djupare in på reformationen. Senare i maj blev det en episk livsresa till Jordanien. Igen med bra ledargäng och intressanta möten.

juni
Först "Världens fest" i Västerås (nationellt arrangemang om internationella frågor). Men efter Västerås blev det avtappning och utloggning för lång semester med mycket segling.

juni
seglade, seglade och seglade...

augusti
fortsatte segla. Ärligt talat så var det en usel sommar med mycket regn och motorkrångel också. Många dagar var det fullt sjöställ på för att inte frysa ihjäl. Var med i budgivningen på ett hus och VANN den budgivningen! Flytt i februari 2018!!!

september
Jobbet börjar igen. En del resande, men mest inom stiftet.

oktober
Jag och Mia Ö for en långweekend till Budapest för att gå på spa, turista och shoppa. Trevligt som bara den. Annars jobb, mest på kontoret för att planera kommande insatser.

november
jobb, jobb, jobb... Inte övertrycket, men på något sätt glömde jag lite bort att ha ett liv utanför jobbet också. Började må dåligt, en del migrän. Allmänt hängig.

december
Lagom med jobb, men inte så mycket ork för annat. Firade jul hos mor i Docksta. Ja, och så besökte jag vårdcentralen och fick reda på att jag har skyhögt blodtryck. Fick mediciner och handlade en blodtrycksmätare. Känner mig idag ok igen. Faktum är att jag känner mig på hugget och är lite sugen på att få komma igång med 2018 nu!

När jag tittar tillbaka på året blir jag lite överraskad av allt jag fått varit med om! Mängder av fantastiska möten och intressanta upptäckter. Jag vet inte riktigt vad som har varit bäst. Privat är det kanske ett ökat självförtroende i seglingen, i jobbet är det nog den kurswebb jag jobbat med och som jag ser fram emot att få börja använda 2018.

Men nu ska jag städa mitt hus, imorgon är det nyårsafton och FEST!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar