lördag 21 januari 2017

Navigering

Sitter på "Mälardrottningen" och tar igen mig efter första dagen av två på förarintygkurs. Börjar få koll på sjökort och navigering. Faktum är att jag glänste lite på kursen. Förmodligen på grund av att jag seglat några år och inte är direkt nybörjare. Lite hade jag gruvat mig för att ta ut positioner och beräkna kurs, bäring och riktning och liknande. Men det gick ju! Det gäller bara att ta det lugnt och vara noggrann. Läraren är superpedagogisk och har en förmåga att göra ganska komplexa saker helt begripliga. Alla på kursen har nog vuxit idag. Men när klockan var fem på eftermiddagen var vi helt paj i huvudet allihopa, bra då att kunna gå tillbaka till min hytt på Mälardrottningen och ta det lugnt. I morgon på´t igen och på torsdag blir det prov! Viktigare än att klara provet är att styra båten på rätt sida pinnen. Men visst ska det bli trevligt att få bok med första stämpeln i!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar