tisdag 21 april 2015

Sjösättning

Idag ringde pappsen vid niosnåret och undrade om jag ville ha hjälp med sjösättningen av båten. Jajjemänsan, visst ville jag det! Eftersom jag ska jobba till helgen (konferens, Uppsala) hade jag ändå tänkt kompa ut idag. Typ en halvtimme senare var vi på varvet och började klura på hur riggen ska se ut. Det är en hel del fall, stag och tampar att hitta användningsområde för samt en motor som skulle igång. Riggningen gick riktigt enkelt. Det är fällbar rigg på skutan så varken kran eller torn behövs, bara lite muskelkraft och skot.

Känslan var underbar att frampå sen eftermiddag äntligen få den i sjön och själv styra in den till Härnösand och förtöja vid bryggan. Nu hoppas jag på fint väder de stunder jag kan kompa ut på och en lång, varm sommar med lämpliga vindar!

Pappa och två gubbar klurade på hur motorn ska funka
Härnösand i sikte!
Förtöjning
Skönheten, ATLA 3

 

1 kommentar:

  1. Roligt, MIa! Hoppas du får välbehövlig avkoppling med din båt.

    SvaraRadera