söndag 29 oktober 2017

EFIT - dag ett

Idag är det EFIT - Ett Foto I Timmen. Det råkar sammanfalla med dag ETT på mitt sundare liv. Den trogne bloggläsaren kanske blir lite skeptisk nu, för otaliga gånger har jag haft intentionen att leva sundare och gå ner i vikt men "here we go again". Mitt mål är ganska rimligt, 15 kilo på ett halvår. Men det kräver uthållighet, ändrat beteende och lite nya appar.


  • Fler EFIT-bloggar hittar du HÄR!


07.00 Det är ljusare ute, vintertiden har börjat. Känns positivt att det inte är kolmörkt när jag vaknar! Jag tillverkar en kopp fettkaffe och samlar energi till "mitt nya liv".


8.00 Söker lite efter motiverande youtubefilmer. Fortfarande sittandes i min fåtölj, kan den uppmärksamme notera. Men sedan hände det grejer, efter filmen blev det löpband i 20 minuter! Filmen jag såg hittar du här: https://www.youtube.com/watch?v=9mbp0DugfCA Jag insåg att jag gjort helt tvärtom på "step 3", började tröstäta när jag fick mitt hjärta krossat.


9.00 Inspekterar trädgården och blir lite bedrövad. Det är mycket att göra och det blåser och är kallt ute. Men, det bara MÅSTE göras då jag flyttar härifrån i februari. Stenarna som jag handlat för dyra pengar ska upp och allt ska snyggas till innan vintern och tjälen kommer. Tror inte flyttstädet blir glada om jag ber dem göra detta i november. Tror inte ens det går. Så - lite styrketräning igen, målet är att få upp dessa betongblock.


10.00 Arbetet i trädgården fortskrider. Betongblocken inburna och markskyddet är loss! En hel del sten samlar jag ihop. Fasen vad jobbigt det är, är nu helt skakig i armar och händer!


11.00 Gudstjänsttid! Biskopen har i mail uppmanat oss på kansliet att se TV-gudstjänsten idag och det tycker jag är dubbelt bra. Bra, för då kan jag hasa runt i "hemmabyxorna" och bra för att Gudstjänsten på TV är riktigt bra! Det är ju 500 år sedan Martin Luther spikade upp teserna där på kyrkporten i Wittenberg, och denna Gudstjänst är ett sätt att markera detta. Nu när jag håller på att uppdatera bloggen om detta är det predikan - jag blir glad över att de inte backar för negativa sidor av Luther - att han till exempel "skulle ha gillat Hitler". Tankeväckande, folkbildande och modigt med en sådan predikan!


12.00 I Uppsala domkyrka har de kommit fram till mässdelen nu. Jag ligger före då jag kommit till  kyrkkaffet. Himla fiffigt det kan vara med TV-gudstjänster! Sändningen har dessutom två "sportkommentatorer" som förklarar för tittaren vad vi ser eller begrepp. Också analyser bjuder de på under musikinslagen - tex att ekumeniken går framåt...


13.00 Det blåser kuling utanför, så trots det soliga vädret sitter jag inne. Testar en app som gör mig bra på att skissa. Faktiskt riktigt kul och användbar app som jag kan använda när jag vill föra över något från bild till papper. Kan tänka mig göra grovskisser på detta sätt inför akvarellmålning till exempel. Appen heter DVE.


14.00 Putsar fönster för sista gången här på Frideborgsgatan. Saknar redan mitt lilla gårdshus, men gläds åt att jag får ett nytt gårdshus snart som jag dessutom kommer att äga. Och, det bästa av allt - på det nya huset är det nya fönster som bara har två sidor att putsa och där kittet inte faller bort eller smetar ner rutorna vid putsning. Ska bli så skönt!


15.00 En liten cykeltur hann jag med innan solen gick ned. Fyllde en påse plast för att ta till återvinningen.


16.00 Skämmigt, men i det här ganska meningslösa spelet har jag fastnat. Studsa kulor som tar bort fyrkanter. Nu på bana 1401. Här har några kulor fastnat och studsar fram och tillbaka på en fyrkant. Kommer typ ta 7 minuter innan jag kan starta nästa bana... Ballz heter appen.


17.00 Laddar för kommande arbetsvecka genom att bädda rent. Tror detta påslakan varit med nu i 12 år! Fick det när jag bodde i Övik.


18.00 Funderar på outfit till Halloween, ansiktsmask kan ju funka att skrämma barn med!


19.00 Thétime! Testar ett te jag handlade i Amman tidigare i år. Ingefära och mynta. Riktigt gott!



20.00 Söndagkvällar innebär också nytt avsnitt av Sail Life på YouTube! Mads från Danmark renoverar en båt. Mycket slipning blir det, men så trevligt att se hur båten Athena växer fram.


Nästan 21.00 Gudars skymning vad trött jag är. Det måste vara vintertiden som kickat igång. Nu går jag och lägger mig med en bok. Får se om jag hinner läsa något, jag har känsla av att jag kommer somna som en stock inom kort! Tack för idag och välkommen åter!






19 kommentarer:

  1. Kikar in.
    Vilken energi som kommit igång så snabbt med dagen. Här är det segt och en långsam morgon. :-)

    SvaraRadera
  2. Energin kom och gick. Är nu sladdrig i armarna efter betongblockspasset. Hoppas energin inte förstördes helt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Kan tänka mig att det var tungt ja.

      Det blir mörkt snabbt nu. :-/ fast samtidigt mysigt då man kan tända massa härliga ljus.
      Det där spelet blir jag sugen på att testa, nen vet inte om jag vågar. Fastnar man säkert. :-p

      Radera
  3. Du får gärna komma och böka i min lilla täppa också! :D Vet inte hur / vad jag ska göra för att få Lavendeln och timjan och myntan, som jag har i blombänken att överleva vintern. De har vuxit sig så stora att det är som små buskar. Och Myntan, har ett jäkla rotsystem! :D

    // Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Ja, mynta är ett kärt besvär! Jag har begränsat min mynta till en pallkrage, men den försöker ideligen smita ut på gräsmattan genom sitt rotsystem... Min mynta brukar klara vintern, och ibland lavendeln. Timjan tror jag det är värre med, men jag kan ha haft otur.

      Radera
  4. Hej
    Började min viktresa förra veckan. Har gått ner 1,2 kg. Har bestämt mig för 8 kg minst.

    Lycka till med din resa och ha en fortsatt trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ariella! Bra start på din vecka 1! Hoppas vi båda lyckas bra! Kram och ha en fin söndag!

      Radera
  5. Det är de enkla och gamla spelen som fastnar ;-)

    https://pylonofthepit.wordpress.com/2017/10/29/efit-171029/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur!! Det här är bra, det går att fortsätta senare, jag behöver inte ta alla banor på en gång. Har hållit på nu i två veckor i denna omgång.

      Radera
  6. Hejsan kikar in på din EFIT-dag, lycka till med viktnedgången
    vet precis hur det är att jojja upp och ned och speciellt tappa sugen efter typ 3 dagar :-)
    /Annika
    https://auroraaurum.wordpress.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag hoppas varje gång är den sista och att jag ska hålla vikten när jag nått mitt mål...

      Radera
  7. Kikar in på din dag. Härligt att ta kyrkkaffet under pågående gudstjänst. =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo, lite udda var det att ta kaffet till mässdelen. Men det är effektivt på något vis.

      Radera
  8. Skulle du känna behov av att putsa fönster så erbjuder jag okopplade och småspröjsade rutor i stort behov av rengöring ...
    Lycka till med dag 2!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha! Verkligen inte. Sitter och morrar över de ränder som dröjde sig kvar efter putsningen. Blä när kittet släpper och kletar av sig!

      Radera
  9. Lykke til med vektprosjektet. Hvem som ville likt og ikke likt Hitler som døde århundrer før han ble født vet vi vel fint lite om?

    takk for titten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Jo, så är det. Men viktigt att bilden vi har av Luther som den store reformatorn blir lite nyanserad.

      Radera
  10. Hej Mia,

    Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig. Har du någon e-post jag kan nå dig på?

    Vänligen,
    Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, jag har mail: maria.walsten@gmail.com Välkommen att maila!

      Radera