torsdag 23 juli 2015

Återbesök på Lustholmen

Igår satt jag i båten och bryggseglade och var hur velig som helst. Mörka moln tornande upp sig inåt land, men jag var ju sååå sugen på att sticka ut med båten. Valet stod mellan att sitta hemma och ha det bekvämt framför TV'n eller kämpa lite med mastfällning, kyla och eventuellt regn ut till Lustholmen. Jodå, till slut valde jag väder och vind framför bekvämligheten och kastade loss.

Östra kanalen blev spännande. Det var lågvatten, så jag höll noga koll på ekolodet. Som minst visade den 1,7 fot. Huga, vad spännande, men trots detta ringa djup kände jag inte botten alls! Upphissad köl, förstås, och bakåtvinklat roder. Men det måste ändå ha varit nära! Ute i norra sundet reste jag masten på drift. Lite joxigt blev det då bakstaget och lazy jacken trasslade, men till slut var masten uppe!

På Lustholmen var det gott om platser, men trots det fanns bojar fällde jag ankar. Jag ville inte hålla på att joxa med att knyta fast mig i bojen, och ännu har jag ingen bojkrok. Ytterligare en grej på min köplista...

Egentligen tänkte jag bara ligga några timmar, läsa och fika. Men det var så trevligt när det började fyllas på med båtar att jag beslöt mig för att ligga kvar över natten. Korkade upp och satte mig väl tillrätta och läste och läste tills det blev för kallt att sitta ute. Såg en film i båten och gick och lade mig.

Det går bättre och bättre att sova i båten, och nu med nytt batteri fungerar dieselvärmaren perfekt! Lite fuktigt är det fortfarande ibland, men det kanske är en vanesak?

Vaknade vid sjutiden och gjorde mig redo för återresan. Kände mig lite stel och trött, så för att slippa mastfällningen rundade jag Härnön och gick upp i södra sundet. En omväg på sisådär nio nautiska mil, men eftersom det var uppehåll njöt jag i fulla drag!

Det enda som är lite jobbigt är att inte kunna gå ifrån rodret för att koka kaffe eller gå på toaletten, båten börjar genast vika från kursen. En autopilot skulle verkligen vara räddningen. Frågan är om jag ska hålla mig till nästa säsong, eller om jag ska slå till redan nu? Klokast är att vänta till höstrean.

En liten selfie bjuder jag på. Tubmössa i juli, hoppas verkligen på värme nu!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar