måndag 22 december 2014

Biskopsskiftet

Nu har vi ny biskop i Härnösands stift! Jag har haft fullt upp med att jobba med alla de event som behövs i detta skifte. Först stavnedläggning i Härnösand, sedan vigning i Uppsala domkyrka och i förrgår, mottagandet av biskop Eva i Härnösands domkyrka. Nu är det över och julledigheten kan få infinna sig och det blir tid för eftertanke.

Detta var det första biskopsskifte jag är med om, för när jag började jobba för snart fem år sedan var redan Tuulikki biskop här. Det jag visste om henne sedan tidigare är att hon var mycket aktiv i samband med Eccehomo Homoutställningen i Uppsala för evigheter sedan. Hon var då domprost i Uppsala domkyrka och tog det viktiga beslutet att visa utställningen i själva kyrkan.

Eva känner jag sedan 1996, när jag började jobba på Parkskolan i Övik där hon var studentpräst.

Det känns lite märkligt att en bekant har fått jobbet/rollen som biskop! Jag märker att jag tittar och tittar på den lila skjortan och försöker förstå. Jo, jag vet ju. Biskopar är också "normala människor", men det är också en slags roll i ett större sammanhang. En representant och en symbol för själva Svenska kyrkan och också den världsvida kyrkan. Det är med det tankesättet det blir en märklig känsla när ett så välbekant ansikte syns under all pompa och ståt.

Så nu sitter jag och har motstridiga känslor i kroppen. Vemod för biskop TKB slutar och glädje över att ENB är min nya biskop. I sin första predikan vid installationen pratade biskop Eva om att NU är Guds tid och om arbetet med att jobba för en rättvisare värld. Jag känner en sådan lust att genast kavla upp ärmarna och börja jobba!

Foto: Magnus Aronsson/ICON

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar