onsdag 14 maj 2014

Stockholm

Så har vardagen tagit vid igen och en ganska intensiv reseperiod. I måndags var jag i Mellansel och pratade om internationellt arbete med grundkursen. Jag var genomtrött, men höll ut i nästan tre timmar! Igår var jag i Strömbäck då det var dags för andra delkursen i "Att Leda Ideella". Tröttheten höll i sig och jag tror jag somnade innan åtta igår. Nu, idag, har jag tagit mig till Stockholm för att imorgon vara med på ett möte med Ideellt Forum. Återigen håller ögonlocken på att falla ihop av sig själv, så det får bli en tidig kväll!

I Strömbäck testade jag en pedagogisk grej som jag uppfunnit, nämligen ORDPROMENAD. Det är ett försök att på lekfullt sätt skaka loss kreativiteten samtidigt som man får en nypa luft. Man går två och två. Först tar man fem lappar med ord, fem ord alltså. För att det inte ska bli samma ord på två lappar hade min kursledarkollega tryckt upp orden på olikfärgat papper. Promenaden börjar med att man rabblar orden "som en papegoja" för att integrera orden med sig själv. Efter cirka fem-tio minuter börjar man leka med orden och sätta ihop dem till en slogan. För att det ska funka får man hitta på egna ord så det blir kompletta meningar. Sedan, tillbaka i kurslokalen, "redovisar" grupperna sina slogans. Eftersom kursen handlar om idelaitet är det givetvis det som är temat och sådana ord på lapparna. Det går finfint att anpassa ord och tema till andra typer av kurser. Resultatet är att deltagarna får en liten promenad, frisk luft och får tillfälle att vara kreativa en stund. Många skratt sedan på redovisningarna och voilá har energin i gruppen ökat!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar