onsdag 19 september 2012

Jesu fru

Jag tycker det är trevligt med lite religionsnyheter, speciellt om det är uppseendeväckande sådana. Idag blev det nyheten om att det skulle kunna tänka sig finnas ett litet bevis på att Jesus var gift som blev en världsnyhet. Jag resonerar som så; tänk vad trevligt det vore om det var sant! Dels skulle det kanske innebära att Jesus åtminstone för en stund hade en livskamrat och dels kanske det skulle medföra att man omprövade detta med celibatkravet för präster? Åtminstone skulle man få ändra på argumenteringen...

Här finns en rykande färsk föreläsning om detta...

Men, om det vore så att Jesus var gift förstår jag inte att det skulle ändra något väsentligt i sak. Han levde, dog och uppstod. DET är goda nyheter som kunde få komma fram lite då och då i nyhetssändningarna...


Det armeniska korset, ett "Khatchkar", som visar på hur det spritter av liv,
så till den milda grad att till och med korset skjuter skott och blommar!

1 kommentar:

  1. Nåja, man får väl ta det hela med lite ro.
    Angående celibatet så tycker jag faktiskt att det borde uppvärderas, i alla fall i min egen frikyrkliga tradition där äktenskap och familj höjs till skyarna. Kanske lite på bekostnad av på de som av olika anlednigar inte kan/vill ingå i en sådan konstellation.

    SvaraRadera