torsdag 16 juni 2016

Mer segling

Jodå, det har blivit mer segling. I lördags kom Åsa och vi tog ATLA3 till Häggvik. Det blåste nästan rak nordlig hela dagen, så det blev motor hela vägen. Himla bra, för då kom vi till Häggvik innan natten och kunde basta och grilla där. Vi hade gästhamnen helt för oss själva och hade det så bra! Åsa förklarade skillnaden mellan aila och någon annan sorts whiskey för mig, men kunskapen fastnade inte. En smakade blommigt och en smakade tjära. Håhåjaja. Men whiskyn och bastningen gjorde det mer än möjligt att bada i havet! Faktum var att det blev tre dopp! Himmelskt! Vi sov sedan i båten. Jag har nu utrustat förpiken med min tempurmadrass och sover som en prinsessa där. Det ska få bli en permanent lösning, jag ska bara ta och klippa till den så den passar förpiken bättre.

I Häggvik blev det morgonen efter en riktig lyxfrukost bestående av hallon, banan, päron, äpple och turkisk yoghurt. Inte LCHF, men ibland kan det gå.

Efter frukosten gick vi för motor ut genom Gaviksfjärden och hissade segel när vi kom ut på havet. I början var det klena vindar, men så småningom "flög" vi fram i sisådär 4 knop. Dvs. Inte så fort. Men framåt i alla fall. Framemot 18-tiden kom vi till Mjältön.

Vi lade till på en grusig strand och sökte upp vår tredje medlem i kursledningen för "Att leda ideella". Jo, vi skulle faktiskt jobba på denna underbara plats! Fast det var dagen efter. Ankomsthallen ägnades åt mer grillning och åt några moldaviska viner som var helt fantastiska! Men när mina kursledarkollegor började diskutera whiskey in i minsta detalj gick jag och lade mig i båten. Så kul är det faktiskt inte.

Morgonen grydde och vi hade en planeringsdag inför stundande kurstillfällen och lite spaning inför framtiden. Sedan stack mina kursledarkollegor åt spridda håll och jag seglade ner ATLA3 till Edsätterfjärden. Den seglingen var helt underbar! Jodå, jag tycker om att ha sällskap i båten, men nu är jag mest sugen på att ensam få möta tystnaden på havet. Vinden var västlig och det gick riktigt bra att segla söderut på en enda bog. Jag känner mig lite sliten i axlarna, så det fick bli segling på enbart genuan. Snitthastigheten blev ändå 3 knop. Vilket var helt ok för jag hade verkligen inte bråttom.

Lade till på samma ställe som i fjol och sov sedan hos pappa. Himla bra att han bor just i Edsätterfjärden!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar